IMPROVISEREND VERTELLEN

Al ruim twaalf jaar maak ik Interactieve vertelvoorstellingen en geef ik workshops en cursussen.  Ik merkte hierbij dat het mij gemakkelijk afging om op reacties uit het publiek te reageren en te improviseren. Daar genoot ik van.
En ik vroeg mij af: is het mogelijk om al improviserend verhalen te vertellen, samen met het publiek?

Dit heb ik getest, onder andere tijdens een presentatie voor de VoorleesExpress van de Bibliotheek in Haarlem, tijdens voorstellingen voor peuters en kleuters en op een school bij mij in de buurt: BSO De Koet in Midwoud.

Hoe gaat dat? Improviserend verhalen vertellen?

Eigenlijk gaat het vanzelf. Je vraagt de kinderen waar het over moet gaan, welke personen een rol spelen en dan vlecht je het ene onderwerp met de hoofdpersoon samen. Daarna komen er weer een nieuwe omgeving, activiteiten of personen bij en die spelen allemaal hun rol.

Het is elke keer weer bijzonder om te ontdekken wat er speelt bij de kinderen, wie er een volgend stukje bedenkt, hoe kinderen soms de al bekende sprookjes willen volgen (wat ik dan weer aanpas en benoem, want we gaan echt een eigen verhaal bedenken!) en wat voor personen, plaatsen en acties er langskomen. Een geïmproviseerd verhaal sluit volledig aan bij de belevingswereld van de kinderen, want zij dragen zelf hun ideeën en gedachten over het verhaal aan. Het verhaal ontspruit volledig aan hun gezamenlijke fantasieën.

Een mooie extra visuele toevoeging blijven de ondersteunende gebaren die ik tijdens het vertellen gebruik.

Peperkoekman

Zo bedacht groep 3/4 a samen het verhaal over de Peperkoekman.

57317821Ze speelden er zelf ook een rol in, want ze werden weg- (allemaal achter de kast) en weer tevoorschijn getoverd. Ze genoten, net als ik.

Aan het einde gaven zij zelf een korte voorstelling. Ze hadden net een rap voor Sint Maarten geleerd en al pratend en human beatboxend lieten ze horen wat ze konden.

 

De Verhalenverteller op school

Als verhalenverteller ben ik inzetbaar op het gebied van cultuleren met het volgende schoolproject:

Het verhalenboek van [naam van jullie school]
(Groepen 1 tot en met 8)

Wat houdt het project in?
Als verhalenverteller kom ik langs in elke groep. Samen met de groep ontstaat er een verhaal. Dit gebeurt meestal in een klein half uurtje.
Elk verhaal wordt opgenomen en uitgeschreven en samengevoegd tot een digitaal boek (pdf).
Per groep bedenken de leraren zelf verwerkingsmanieren, zoals tekeningen, filmpjes, foto’s, die aansluiten op het verhaal. Deze worden ingevoegd in het verhalenboek.
Het digitale boek kan als pdf naar de ouders gemaild worden.

Naar keuze kan het boek ook werkelijk gedrukt worden, zodat elk kind in school het boek mee naar huis kan nemen om voor te (laten) lezen aan of door de ouders!

Meer informatie? Neem dan contact op via ellisbell@gebarenliedjes.nl

Groetjes, Ellis