CURSUS NmG

In deze cursus leer je de basis voor het gebruik van gebaren ter ondersteuning van de taal. Je leert een aantal basisgebaren aan de hand van diverse thema’s zoals dieren, kleren en spelen. Daarbij leer je hoe je de gebaren in kan zetten bij het voorlezen of verhalen vertellen aan je groep.

Data:
De cursus vindt plaats op drie maandagavonden: 18 en 25 september en 2 oktober

Tijd
van 19.30 tot 21.00 uur.

Kosten:
90 Euro p.p., inclusief BTW en materialen.

Plaats:
Verlengde Lageweg 19, Hoorn

Inschrijven kan via het formulier, klik op de link: Aanmelding workshop/cursus

Aanmelding workshop/cursus

Na verzending van dit formulier, ontvang je binnen twee dagen een bevestiging en een routebeschrijving.

CAPTCHA
Een moment geduld aub.

5 Redenen om gebaren te gebruiken bij de taal

Het is alweer lang geleden dat ik gebaren en Gebarentaal tegenkwam. Het heeft mij geholpen in een periode waarin ik gefrustreerd raakte in de communicatie met mijn zoon. Hij begreep alles, maar praten deed hij niet. Motorisch ging hij geweldig, maar zijn mond hield hij dicht. Hij was een kijker en een doener. Geen prater.

Daarin is weinig veranderd. Maar door hem ben ik wel heel anders naar communiceren gaan kijken. En begon ik met een nieuwe opleiding: die van Leraar Nederlandse Gebarentaal. Een nieuwe wereld ging voor mij open.

Taal kende ik alleen van gesproken en geschreven woorden. Nu werden deze woorden levend gemaakt. Kregen ze een plaats in de ruimte en werd via plaatjes in de lucht zichtbaar waarover gepraat werd. En ik dacht: ‘Dus zo moet het voor kinderen zijn om ineens te begrijpen wat een woord betekent.’

Dat is meteen de eerste reden om gebaren te gebruiken bij de taal:

1- PLAATJE MAKEN

Door een gebaar te maken bij het woord dat je zegt, maak je een plaatje bij dit woord dat je uitspreekt. Kinderen leren begrijpen dat het gebroddel dat ‘praten’ heet, blijkbaar onderverdeeld kan worden in aparte stukjes, de woorden, die elk iets betekenen.

2- WOORD VERDUIDELIJKEN

Kinderen die leren praten, kunnen nog niet alle woorden goed uitspreken. Hun mondmotoriek moet nog verfijnd worden. Als ze iets zeggen, weten weet je niet altijd wat ze bedoelen. Met een gebaar erbij wordt vaak wel duidelijk wat ze zeggen.

3- HERHALING

Hierop volgt: Als een kind een gebaar maakt bij een woord dat hij of zij nog niet goed kan uitspreken, begrijp je door het gebaar wat hij bedoelt. Dan herhaal je het woord. Je spreekt het nogmaals uit. Zo hoort het kind het woord nog een keer en kan het hiermee zelf weer oefenen. Herhaling werkt. Door herhaling leer je.

4- WOORDEN AANLEREN IN 3D

Het aanleren van nieuwe woorden doe je vaak met behulp van een plaatje. Een gebaar is ook een plaatje. Zelfs een 3D plaatje. Met een ondersteunend gebaar leer je nieuwe woorden makkelijker aan. Dit is ook handig bij kinderen die een tweede taal moeten leren. Ze kennen het woord al in hun eigen taal. Met een gebaar plak je een plaatje bij dit bekende woord. Daarna hoef je dan alleen het nieuwe woord aan het gebaar te koppelen. Deze methode wordt al ingezet in het middelbaar onderwijs en is voor iedereen nuttig.

5- LEERSTIJLEN

Door gebaren te gebruiken biedt je de leerstof op de meest ideale manier aan. Niet alleen auditief, via het horen en spreken van de woorden. Maar ook visueel, doordat je van de woorden plaatjes maakt. En ook kinestetisch, motorisch, doordat je de gebaren maakt met je lijf. Op deze manier combineer en stimuleer je drie onderdelen waarop kinderen leren. Zodat een woord sneller geïnternaliseerd wordt.

Wil je meer informatie? Lees dan wat ik geschreven heb over een onderzoek dat is gedaan tussen twee groepen. In een groep gebruikte de leidster wel en een andere groep geen gebaren. Na een test op woordkennis en de woordenschat bleek de groep die les had gekregen met gebaren duidelijk meer woorden te kennen.

Spelenderwijs gebaren leren? Kijk dan rond op de site. Voor Workshops (op maat), trainingen, verhalen, voorstellingen en meer met gebaren.

Groetjes, Ellis

WORKSHOP HELPENDE VERHALEN VERTELLEN

Kinderen komen altijd uitdagingen tegen in hun leven.

Soms is er een probleem waar ze niet zo gemakkelijk overheen komen. Of iets wat ze niet makkelijk vinden om te leren. Met als resultaat: bijzonder gedrag om het probleem te omzeilen.
Bijvoorbeeld ineens een enorme onzekerheid, schreeuwpartijen, angst om te gaan slapen. Of bang zijn iets te doen wat niet lukt waardoor ze het probleem op allerlei manieren uit de weg gaan en omzeilen.

Voor ouders en verzorgers is het vaak een zoektocht om hier op een goede, steunende manier mee om te gaan.

Vaak helpt het wanneer een kind dit probleem herkent in een helpend verhaal. Een verhaal dat over iemand anders gaat, die ‘toevallig’ hetzelfde probleem heeft. En waarin een (of meerdere) manieren langskomen om dit probleem op te lossen.

In deze workshop buig je je over een probleem van je eigen kind, of een kind bij je in de groep. Met de andere deelnemers bedenkt je hiervoor samen  een oplossing die bij dit kind zou kunnen passen.

Daarna bedenk je, via een aantal stappen, voor dit kind een helend verhaal. Een verhaal dat je daarna kan vertellen aan je kindje/de groep.

Datum: zaterdag 30 september 2017
Tijd: 10-12 uur
Plaats: Verlengde Lageweg 19, 1628PM, Hoorn
Contact: 06-11883000
Kosten: 25 euro p.p., inclusief koffie/thee en koek. (Maximaal 10 personen.)

Klik hier om je aan te melden voor deze workshop

Aanmelding workshop/cursus

Na verzending van dit formulier, ontvang je binnen twee dagen een bevestiging en een routebeschrijving.

CAPTCHA
Een moment geduld aub.